Big4Sport

image

AaB samt en international koalition af organisationer kom sammen i et projekt kaldet BIG4SPORTS.

Projektet som er sat til at varer 2 ½ år blev lanceret den 22. januar fra Barcelonas Museum. Formålet er at forbinde offentlige og private finansieringskilder med sportsorganisationer gennem udvikling af innovative programmer for good governance inden for sport.

Medfinansieret af Europa-Kommissionen ERASMUS + og koordineres af den europæiske platform for Idræt Innovation (EPSI), BIG4SPORTS vil identificere og udvikle bedste praksis til at forbedre good governance Inden sport organisationer, især klubber og breddeidrætten, også med henblik på stigende offentlige og private enheders støtte og finansiering.

BIG4SPORTS-projektet bygger på visionen om at kombinere kapacitet og viden på tværs af flere sektorer, herunder offentlige myndigheder, sportsindustrien og sportsorganisationer inden for good governance for at sikre de højeste standarder inden for sport og derefter øge offentligheden og den private sektors tillid til sportsinteressenter.

BIG4SPORTS vil bygge på eksisterende internationale rammer vedrørende good governance inden for sport, idet der henvises især til relevante politikker, der er udviklet af IOC, Europarådet, Den Europæiske Union og den globale Integritet Alliance Sport (SIGA).
Inddragelsen i flere sports klubber vil sikre gennemførelsen af de gode styringsmekanismer udviklet af BIG4SPORTS i reelle situationer med henblik på mulig vedtagelse i større målestok.

Alberto Bichi, EPSI direktør, sagde: “By strengthening this collaboration, the project aims at establishing the best and most relevant standards in terms of corporate and public governance and develop a comprehensive methodology to reinforce sporting organisations’ good governance capacities.”